10 manieren om je (niet afgemaakte) training opnieuw te gebruiken - Boeiende Trainingen

10 manieren om je (niet afgemaakte) training opnieuw te gebruiken

Heb jij ook nog trainingen of workshops in de kast liggen, waar je ooit vol enthousiasme aan begonnen bent? En dan bedoel ik niet die trainingen die je hebt gekocht en niet hebt afgemaakt. Ik bedoel jouw eigen waardevolle kennisdocumenten. Ideeën waarvan je ooit dacht: Dit wil ik gaan delen!

 

Helaas is het daar niet van gekomen. Misschien wist je niet hoe je verder moest. Of je had geen inspiratie meer. Mogelijk begon je te twijfelen of het wel waardevol genoeg werd. 

 

 

Herken je dit? Is het niet enorm zonde als die onafgemaakte training in de kast blijft liggen? Om jou te inspireren om die training of workshop alsnog te gebruiken, vind je hier 10 manieren waarop je dit alsnog kunt doen! Kies de optie die jou nu het meest aanspreekt, haal die training uit de kast, stof hem af en GO!

10 manieren om alsnog jouw kennis te delen

Er zijn talloze manieren om jouw kennis te delen, zowel 1-op-1 als met groepen. Als je al een keer informatie voor je training hebt verzameld, is het natuurlijk slim om dit meerdere keren te gebruiken. Hier volgen 10 ideeën waarop je dit kunt doen. Voor de meeste ideeën geldt dat je deze gratis aan kunt bieden, maar ook in een betaalde variant. Kijk wat bij jouw praktijk en jouw aanbod het meest passend is.

1. Maak een korte videotraining

Als je bij een bepaald onderwerp meerdere tips deelt, kan het slim zijn om deze tips te delen in een korte videoserie. Maak van elke tip 1 korte video en bied deze als een training aan. 

2. Ontwerp een template dat je kunt aanbieden

Soms heb je een handig overzicht, dat jouw klanten goed kunnen gebruiken om iets in kaart te brengen. Dit kan een schema zijn om tot een bepaald inzicht te komen, of een soort van to-do lijst of een boodschappenlijstje. Zelf heb ik bijvoorbeeld een gratis template ontwikkeld, waarmee je op 1 A4-tje de basis voor jouw training (of workshop) kunt uitwerken. 

3. Creëer een quickscan

Soms is het voor klanten niet helemaal duidelijk of de training die je wilt aanbieden, op dat moment de beste optie voor hen is. Door een quickscan te maken (een soort test met een score daaraan gekoppeld), kunnen deze klanten zelf testen waar ze op dat moment staan. In de uitslag van deze test kun jij dan aangeven wat de meest logsiche, eerste vervolgstap is voor hen.

4. Schrijf een e-book

Net als bij een korte videotraining kun je een aantal tips of belangrijke onderwerpen uit je niet-afgemaakte training ook verwerken in een e-book. Op die manier kun je alvast potentiële klanten kennis met jou laten maken en laten zien wat jij te bieden hebt aan kennis en ervaring.

5. Neem een podcast op

Na idee 1 en 4 is dit misschien een inkoppertje, maar het wordt nog onderschat hoeveel mensen je blij kunt maken met een podcast.  Door jouw kennis op verschillende manieren aan te bieden (horen, zien, lezen) kun je veel meer mensen bereiken. Want iedereen heeft een eigen voorkeur voor de manier waarop hij/zij kennis tot zich neemt. 

6. Geef een masterclass

Het geven van een masterclass is een heel geschikte manier om jouw kennis toch over te dragen aan een groep, ook al heb je geen complete training uitgewerkt. In een masterclass kun je een specifiek onderwerp uitdiepen, zodat jij laat zien dat jij daar een expert in bent.

7. Bied een webinar aan

Deze tip lijkt op tip 6. Een groot verschil vind ik dat bij een webinar normaal gesproken meer algemenere kennis wordt gedeeld, terwijl je bij een masterclass echt de diepte in gaat. Bij een webinar kun je bijvoorbeeld de stappen van je methode delen, om het gewenste doel te bereiken.

8. Gebruik de inhoud van de training voor een workshop

Als het met de training uitwerken niet wil lukken, kun je mogelijk wel een workshop er van maken. Een workshop duurt immers over het algemeen niet zo lang als een training. De workshop kun je daarnaast ook gebruiken als kennismaking of als een klein aanbod van waaruit je later alsnog jouw training kunt verkopen.

9. Schrijf blogs

Ook deze tip past in het rijtje van tip 1, 4 en 5. Door steeds een beetje kennis te delen in een blog, kun je toch jouw trainingsmateriaal gebruiken, ook al is het dan in een andere vorm. En vanuit een blog kun je ook weer eenvoudig posts halen voor je social media kanalen.

10. Maak een checklist

Als je een training uitwerkt, heb je vaak verschillende tips die je deelt. Deze tips kun je heel eenvoudig verwerken in een checklist. Zo kunnen jouw (potentiële) klanten eenvoudig aanvinken welke tips ze al toepassen en of ze dat met de juiste regelmaat doen bijvoorbeeld. 

Op welke manier ga jij nu jouw (niet afgemaakte) training hergebruiken?

Dit zijn zomaar 10 ideeen om jouw training op verschillende manieren meerdere keren te kunnen gebruiken. Als je nog aanvullingen hebt, laat het me weten. Ik stel het altijd op prijs om extra inspiratie te krijgen. 


Naast deze ideeen kun je er natuurlijk ook voor kiezen om jouw training alsnog af te maken en aan te bieden, desnoods de eerste keer als een pilot. Welke manieren spreken jou aan en ga jij nu gebruiken? Laat het weten in een reactie. Als je er voor kiest om alsnog jouw training af te maken, vergeet dan niet mijn gratis template te downloaden voor een sterke basis. Met dit template daag ik je uit om van te voren even goed over jouw training na te denken. Hierdoor zorg je voor een sterke basis, waar je op voort kunt bouwen, zodat je doelgericht jouw training kunt uitwerken zonder steeds allerlei zijpaadjes in te slaan.