3 Redenen om (g)een mini-training te maken - Boeiende Trainingen

3 Redenen om (g)een mini-training te maken

Een minitraining, ook wel instaptraining of kennismakingstraining genoemd: is dat nou wel of geen goed idee om dit in je aanbod te hebben? Of om dit anders aan je aanbod toe te voegen? 

 

In dit blog wil ik je daar een beter inzicht in geven om deze keuze te kunnen maken. 

minitraining of instaptraining

Er zijn namelijk een paar goede redenen om voor een mini-training te kiezen. Maar soms steek je veel tijd en energie in het maken van een mini-training en levert het je uiteindelijk niets op. Daarom is het slim om eerst te kijken of een mini-training voor jou van toegevoegde waarde is.

Je normale training wordt niet verkocht

Vaak ontstaat het idee voor een mini-training als de ‘normale’ training, zeg maar het standaard aanbod, niet goed verkocht wordt. En dat is gelijk een gevaarlijke reden om een mini-training te maken. Ik zal je uitleggen waarom.

Het lijkt zo logisch. Je krijgt je grotere training/traject niet verkocht, dus maak je een kleinere goedkopere variant. Alleen, wat is de reden dat je je originele training niet verkocht krijgt? Heeft dit te maken met de prijs (of denk je dat alleen), of heeft het te maken met jouw kwaliteiten om die training te verkopen? Want wat maakt dat je denkt dat je de nieuwe minitraining wel verkocht krijgt? Alleen omdat deze dan goedkoper is? Weet dat mensen niet perse op goedkoop aanhaken. Want juist bij goedkoop rijzen er al snel vraagtekens. Is het aanbod niet te mooi om waar te zijn? Zou het wel waardevol zijn, als het zo goedkoop is?

Daar komt bij dat het ook voor doorgewinterde ondernemers een uitdaging is om 2 verschillende trainingen tegelijkertijd te promoten en te verkopen. Ook bij hen zie je vaak de focus eerst op de ene training en op een ander moment op de andere training. Want anders ontstaat er verwarring bij potentiële klanten en ontstaat er keuzestress. Gevolg: er wordt geen keuze gemaakt, dus geen van beide trainingen worden verkocht.

Als jij dus een mini-training wilt maken om deze makkelijker te verkopen, zul je daar dus je focus ook op moeten leggen. En dan is het logische vervolg dat je dus geen aandacht geeft aan je originele training en deze dus ook nog steeds niet verkoopt.

Een minitraining om basiskennis te delen

Ik hoor ook regelmatig terug dat iemand een minitraining wil maken, om er voor te zorgen dat deelnemers een bepaald basisniveau qua kennis hebben om vervolgens deel te kunnen nemen aan de normale training. De vraag is dan: is de normale training wel voldoende goed afgestemd op de klanten die je daarmee wilt aantrekken. Want als jij een training samenstelt en leerdoelen formuleert, doe je dat op basis van o.a. het te verwachten kennisniveau van de deelnemers. Het kan dus zijn dat je met die normale training de verkeerde deelnemers aantrekt, als blijkt dat ze eigenlijk niet op het gewenste niveau van de training zitten. Een optie kan dan zijn om een extra module toe te voegen aan deze normale training als introductie. Een soort van herhaling van de basiskennis om een gelijk uitgangspunt te creëren.

Een minitraining als kennismaking met jou als trainer of coach

Een laatste (goede) reden om een mini-training te overwegen is dat je mensen op een laagdrempelige manier kennis met jou wil laten maken. Of beter gezegd: met de kennis die je te bieden hebt. Want je klanten hoeven tenslotte geen vrienden te worden 😉 Dit kan een slimme keuze zijn, maar dan moet die training wel aan een paar voorwaarden voldoen. De mini-training moet een op zichzelf staande training zijn, die men los kan volgen, zonder daarna verplicht een vervolg te moeten afnemen. De training moet dus ook een eigen resultaat opleveren.

Ik ben heel benieuwd welke inzichten je uit deze mail haalt. Heb jij de juiste redenen om een mini-training te overwegen? Laat het me weten. En vergeet niet, er is geen goed of fout. Als jij er mee aan de slag wilt, ongeacht de beweegreden: ga je gang. Ik zou het alleen zonde vinden van je tijd en energie als het je niks oplevert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.