5 Tips om deelnemers te krijgen voor je workshop

Vind jij het lastig om voldoende deelnemers te werven voor jouw workshop of training?” Je bent absoluut de enige niet. Heb je eindelijk helder hoe jouw workshop of training er uit komt te zien, heb je er helemaal zin in, staat er niemand op je deelnemerslijst…..

En dan slaat de twijfel toe. Doe ik er wel goed aan om deze workshop te geven? Wat nu als ik geen deelnemers heb? Wat moet ik doen?

www.pixabay.com

Annuleren of niet?

Eerder deze week appte een klant mij met dit probleem. Ze geeft morgen een workshop en had afgelopen maandag pas 1 deelnemer. Ze vroeg mij of ze de workshop moest annuleren. Nou, dat is echt het laatste wat je moet doen in mijn ogen. En je moet dit zeker niet luid en duidelijk communiceren op social media. 

Nu ben ik geen marketingexpert. En ik zou liegen als ik zeg dat mijn trainingen en workshops altijd binnen 1 week vol zitten. Toch heb ik door de jaren heen wel ervaring opgedaan wat je kunt doen om deelnemers te krijgen voor je workshop of training. En de volgende 5 tips kan iedereen toepassen, dus die heb ik ook direct doorgegeven aan mijn klant.

5 Tips om deelnemers te krijgen voor je workshop of training

1. Vraag aan die ene deelnemer of zij nog iemand weet om mee te nemen.

Als je al 1 deelnemer hebt, is dat de ideale persoon om in te schakelen om meer deelnemers te werven. Deze deelnemer zal ongetwijfeld in haar netwerk praten over de vragen die ze heeft. Ook is de kans groot dat ze aan anderen vertelt dat ze naar jouw workshop gaat. Dus moedig deze persoon aan om iemand mee te nemen, al dan niet met een extraatje in het vooruitzicht als dank dat zij voor meer deelnemers zorgt.

2. Kijk in je eigen telefoonlijst/connecties voor wie dit interessant kan zijn.

De workshop van mijn klant was bedoeld voor ouders met kinderen van de basisschoolleeftijd met dyslexie. Dan is het natuurlijk slim om te kijken of jij in jouw netwerk mensen hebt, die werkzaam zijn in een sector waar ze in contact komen met kinderen van de basisschoolleeftijd. Denk aan het onderwijs, de buitenschoolse opvang, sportverenigingen, hobbyclubs etc.

3. Spreek zoveel mogelijk mensen om je heen.

Trek er op uit en vertel aan zoveel mogelijk mensen die je in die week nog spreekt, waar je mee bezig bent. Aan je buurvrouw, op het schoolplein, bij het sporten, desnoods bij de kassa van de supermarkt als je even een kletspraatje maakt. Je weet nooit wat dit oplevert.

4. Benader oud-klanten of zij iemand kennen voor wie de workshop interessant is.

Jouw oud-klanten zijn de beste ambassadeurs die je je kunt wensen. Dus maak daar gebruik van. Vraag of zij nog iemand kennen, die geholpen is met jouw kennis en vaardigheden. En ook nu geldt: stel daar eventueel een extraatje tegenover.

5. Plaats bij al je social media berichten een concrete uitnodiging.

Alleen maar posten op social media heet weinig nut. Natuurlijk is het goed om jouw kennis en waarde te delen. Het levert echter meer op, als je vervolgens ook een concrete uitnodiging plaatst. Bijvoorbeeld: Wil je hier meer over weten, kom dan ook naar…..[/vc_column_text]

Heb jij nog een andere gouden tip?

Ik hoor graag of jij deze tips gaat toepassen of dat je dit misschien al doet. Heb jij nog een andere gouden tip? Laat het me weten. Je mag jouw tip natuurlijk ook delen in deze Facebookgroep: Workshops en Trainingen geven.