Coach je klant van A naar B.. en niet naar Z!

Misschien een beetje een vreemde titel van dit blog, maar ik denk dat dit wel meteen de kern van dit blog aangeeft. Vaak willen we anderen helpen met alles wat er speelt. Met als gevolg dat we een te vol programma creëren, waarin de klant verzuipt en jij je 12 slagen in de rondte werkt om aan alle beloftes te voldoen. Natuurlijk, iedere coach, ook ik, wil haar klanten zo goed mogelijk helpen en zoveel mogelijk leren. Maar daarvoor komt de klant niet bij jou. Jouw klant komt vaak met 1 probleem bij jou. Dat probleem moet opgelost worden. Dat er ook andere dingen spelen, is bijzaak.

Van A naar B...

Ook ik heb klanten die met meerdere vraagstukken bij mij komen. Aan mij dan de taak om uit te zoeken welke vragen de klant allemaal heeft en in welke volgorde we deze vragen het beste aan kunnen pakken.  Er is namelijk altijd 1 probleem dat als eerste aangepakt mag worden, probleem A. Als je probleem A oplost, kan dat direct invloed hebben op probleem B en C. Het kan zelfs zo zijn, dat probleem Z helemaal wegvalt, zodra probleem A is opgelost. Dat probleem Z dan helemaal niet meer bestaat. 

 

Daarom is het ook belangrijk dat je duidelijk communiceert waar je wel (en niet) aan gaat werken. Dus wat wel/niet is inbegrepen in jouw programma. Hiermee voorkom je aan de ene kant valse verwachtingen en hoop. Aan de andere kant schept het vooral ook duidelijkheid en geeft het rust en overzicht. 

 

Ga voor jezelf maar eens na. Word jij er blij van als je een training volgt en je leest op voorhand al dat je 48 hoofdstukken door moet werken? Of kies jij voor een training, waarbij je weet dat je tijdens 3 opleidingsdagen 3 verschillende thema’s behandelt, zodat je na afloop x, y en z beheerst en kunt toepassen in je praktijk?

 

Het belang van een stappenplan

Om er voor te zorgen dat je daadwerkelijk de klant van A naar B begeleidt (en niet naar Z), is het verstandig om te werken met een stappenplan. Je mag het een methode noemen, of een traject. Dat maakt niet uit. Het gaat er om dat je voor jezelf (en voor de klant) helder hebt, hoe je je klant van A naar B gaat helpen. Welke stappen daarvoor gezet moeten worden. Meer over het werken met een methode lees je hier.


Belangrijk bij het bepalen van zo’n stappenplan is dat je van te voren goed nadenkt over hoeveel tijd het kost om een bepaalde verandering of transformatie bij de klant te realiseren. Dus jij kunt wel denken dat je dit in 5 stappen doet, maar hoeveel tijd is er nodig om die 5 stappen goed uit te voeren? Houd daar dus rekening mee bij het maken van jouw programma.


Als de klant gestart is en volgens het stappenplan van A naar B is gekomen, kun je kijken of de volgende stap naar C ook gemaakt moet worden. Maar dat is voor later. Het grote gevaar om meteen van A naar C of van A naar Z te willen werken, is dat de klant verzuipt. Dat de klant niet kan overzien wat er allemaal van hem/haar verwacht wordt en daardoor ook afhaakt. Door het coachingstraject in behapbare stappen op te delen, houdt de klant overzicht (en jij ook). En dan is de kans op succes gelijk groter. Een echte win-win situatie dus.

Hoe denk jij hierover?

Hoe kijk jij hier tegenaan? Wat is jouw ervaring hiermee? Werk jij ook met een stappenplan, of nog niet? Laat het me weten. Ik ben erg benieuwd wat jij de voor- of misschien wel nadelen vindt van het werken met een stappenplan. Wil je me dat laten weten?