Coach je klant van A naar B.. en niet naar Z! - Boeiende Trainingen

Coach je klant van A naar B.. en niet naar Z!

Misschien een beetje een vreemde titel van dit blog, maar ik denk dat dit wel meteen aangeeft wat veel gebeurt in coachland. Iedere coach, ook ik, wil haar klanten zo goed mogelijk helpen. Niet alleen helpen, maar ook zoveel mogelijk leren. En daar gaat het dan ook gelijk mis. Want jouw klant komt niet bij jou om zoveel mogelijk te leren. Je klant komt vaak met 1 probleem bij jou. Dat probleem moet opgelost worden. Dat er ook andere dingen spelen, is bijzaak.

Ook ik heb klanten, waarbij meerdere problemen spelen. Alleen, er is altijd maar 1 ding het belangrijkste, het grootste probleem. En dat moet als eerste aangepakt worden.

Van A naar B....

Daarom is het heel belangrijk, dat je snel duidelijk krijgt, wat het echte probleem is: probleem A. Als je probleem A oplost, kan dat direct invloed hebben op probleem B en C. Het kan zelfs zo zijn, dat probleem Z helemaal wegvalt, zodra probleem A is opgelost. Dat probleem Z niet eens meer bestaat.

Afbeelding: www.pixabay.com

Het belang van een stappenplan

Vandaar dat ik groot voorstander ben van het werken met een stappenplan. Je mag het een methode noemen, of een traject. Dat maakt niet uit. Het gaat er om dat je voor jezelf (en voor de klant) helder hebt, hoe je je klant van A naar B gaat helpen. Welke stappen daarvoor gezet moeten worden.

Als de klant B eenmaal bereikt heeft, kun je samen overleggen of de volgende stap naar C ook gemaakt moet worden. Maar dat is voor later. Het grote gevaar om meteen van A naar C of van A naar Z te willen werken, is dat de klant verzuipt. Dat de klant niet kan overzien wat er allemaal van hem/haar verwacht wordt en daardoor ook afhaakt.

Door het coachingstraject in behapbare stappen op te delen, houdt de klant overzicht (en jij ook). En dan is de kans op succes gelijk groter. Een echte win-win situatie dus.

Hoe denk jij hierover?

Hoe kijk jij hier tegenaan? Wat is jouw ervaring hiermee? Werk jij ook met een stappenplan, of nog niet? Laat het me weten. Ik ben erg benieuwd wat jij de voor- of misschien wel nadelen vindt van het werken met een stappenplan. Wil je me dat laten weten?

Vraag een GRATIS brainstormsessie aan

Herken jij jezelf in dit blog? Heb jij ook de neiging om steeds jouw klanten te overvoeren? Wil jij ze ook het liefst in 1 sessie van A naar Z helpen?

Hoe zou het voor je zijn als je voor jezelf een duidelijk stappenplan hebt, hoe je jouw klanten stap voor stap van A naar B kunt helpen? Zodat de kans op het behalen van het gewenste resultaat ook zo groot mogelijk is?

Ik help je graag om de eerste stap te zetten naar het maken van jouw eigen stappenplan. In ongeveer 20 minuten denk ik met je mee welke stappen jij kunt doorlopen met jouw klanten om hen van A naar B te helpen. Ook ontvang je enkele tips, waar je op moet letten bij het maken van een stappenplan. Een stappenplan dat je bij iedere nieuwe klant kunt gebruiken. Vraag hier jouw gratis brainstormsessie aan.