De grootste valkuil bij het geven van workshops - Boeiende Trainingen

De grootste valkuil bij het geven van workshops

Heb jij enig idee wat de grootste valkuil is bij het ontwikkelen en geven van een workshop? Ik zeg bewust bij een workshop, want bij een training ligt dit al weer iets anders. Het is ongetwijfeld iets dat je herkent:”Teveel kennis willen delen”. Zoals gezegd worden workshops vaak ingezet als kennismaking, om de naamsbekendheid te vergroten en als voorloper van een training.

Je zult daarom eerst je productaanbod helder moeten hebben, voordat je jouw workshop gaat vormgeven. De inhoud van de workshop moet immers aansluiten op het aanbod dat je gaat doen. Anders sla de plank finaal mis.

Velen werken net andersom en dan wordt het heel lastig om keuzes te maken in wat je wel/niet in je workshop deelt aan kennis.

Wees gerust, je bent de enige niet 😉 Ik merk dat dit veel coaches hier mee worstelen. Daarom leg ik in dit blog uit, waardoor die valkuil ontstaat. Ik laat ik je zien wat je als eerste kunt doen om dit de volgende keer te voorkomen.

Waarom is dit vooral een valkuil bij workshops geven?

Meestal wordt een workshop gebruikt als een kennismaking, een introductie op een vervolgaanbod: een training. Tijdens een workshop wil je dus de deelnemers er van overtuigen, dat jij echt weet waar je over praat. Kortom: je wilt dan in een korte tijd laten zien dat jij de expert bent, die de deelnemers kan helpen om van een bepaald probleem af te komen.

Bij een training, die over het algemeen als opvolging van de workshop wordt gegeven, is er vaak meer tijd beschikbaar om kennis te delen. Daarnaast heb je dan niet meer de druk van het moeten overtuigen van de deelnemer. Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen druk meer voelt om voldoende waarde te bieden, maar je hebt je deelnemers al. Dus de druk om deelnemers te krijgen, valt weg. Als laatste is een training vaak opgebouwd uit meerdere contactmomenten. Dus dan heb je altijd nog een extra mogelijkheid om iets te delen, wat je alsnog belangrijk vindt.

Hoe kun je voorkomen dat je teveel kennis deelt?

Start with the end in mind

Deze bekende uitspraak van Covey is hier wel op zijn plek. Als je weet waar je naar toe wilt werken (verkopen van een training), kun je gaan kijken welke stappen daar voor nodig zijn om dat te bereiken.

Zoals gezegd zal de informatie die je tijdens je workshop deelt, een voorloper moeten zijn van de training die je gaat aanbieden. Je zult dus goed moeten kijken wat er allemaal aan bod komt in je training en daar informatie uit filteren voor je workshop. Je wilt immers niet alles uit je training delen, want dan hoeven de deelnemers die niet meer te kopen!

Drie tips om toe te passen:

  1. Een workshop is gericht op het WAT, het vervolg op het HOE
  2. Gebruik de opbouw van je training in je workshop
  3. Ga op 1 stap uit je training wat dieper in

Wat bedoel ik hiermee? De eerste tip zal je niet onbekend zijn. Een workshop is te kort om deelnemers allerlei vaardigheden aan te leren. In een workshop kun je bewustwording creeren en laten zien dat er oplossingen zijn voor het probleem, waar de deelnemer mee worstelt. De tijd is echter te beperkt om ook te laten zien HOE je die oplossingen kunt toepassen. Dat bewaar je dus voor de training.

Wat betreft de 2e tip: In je training zit ongetwijfeld een logische opbouw van stappen naar het gewenste eindresultaat. Je kunt dan heel eenvoudig die stappen gebruiken voor jouw workshop.

Stel je voor dat jij jouw deelnemers in 5 stappen kunt leren om te stoppen met roken. Je hebt daar allerlei oefeningen voor. Ook wil je de nodige informatie delen waarom het verstandig is om te stoppen met roken. In jouw workshop kun je dan dit 5-stappenplan met de deelnemers delen. Dan ontdekken de deelnemers dus, welke 5 stappen ze moeten doorlopen om van het roken af te komen. Je vertelt alleen nog niet HOE ze dat moeten doen. De workshop draait om de bewustwording: de deelnemer ontdekt dat hij/zij een probleem heeft en dat hij/zij daar in een aantal stappen vanaf kan komen. Om dat te leren, kan de deelnemer daarna jouw training volgen. En het aanbod van jouw training sluit dan dus ook mooi aan op de inhoud van jouw workshop.

En daarmee komen we bij de 3e tip. Want ik hoor je al zeggen: ‘ik moet toch ook kennis delen?’ Dat mag zeker. Daarom raad ik je aan om bij 1 van die stappen die je vanuit tip 2 deelt, daar wat dieper op in te gaan. Op die manier geef je niet al je kennis weg, maar kun je wel laten zien dat jij dit expert bent op dit gebied. En dit helpt jou ook bij het maken van keuzes over hoeveel informatie je deelt!

Laat je me weten welke inspiratie je uit dit blog haalt? Mail dan naar irma@boeiendetrainingen.nl