De slimste weg van individuele coaching naar waardevolle groepstrajecten - Boeiende Trainingen

De slimste weg van individuele coaching naar waardevolle groepstrajecten

Op het moment dat een coach het aanbod in de praktijk wil uitbreiden met groepstrajecten naast de individuele coaching, wordt er al snel aan een online leeromgeving gedacht. Dit roept vaak meteen een heleboel vragen op, onder andere over de techniek. In mijn ogen is het ook niet de slimste weg om vanuit individuele coaching direct te starten met groepstrajecten met behulp van een online leeromgeving. Daarom deel ik in dit blog de weg die je volgens mij het best kunt bewandelen als je als coach wilt starten met groepen en daar nog niet zoveel ervaring in hebt. Ik deel een eenvoudig 3-stappenplan met je en leg uit waarom je er verstandig aan doet om geen stap over te slaan.

Volg het 3-stappenplan

Dit 3-stappenplan lijkt heel logisch. Toch wordt de middelste stap vaak bewust of onbewust overgeslagen. Met als gevolg dat veel coaches vastlopen bij de de laatste stap. Het risico is dan dat er uiteindelijk geen groepstraject meer van de grond komt, of dat er minder waarde wordt geleverd dan dat je zou willen. Dat is natuurlijk zonde. 

 

Daarom raad ik je aan om stap voor stap te werk te gaan:

1. Start met 1-op-1 coaching

2. Doe ervaring op met het werken met groepen

3. Verwerk je kennis en ervaring in een online leeromgeving

1. Start met 1-op-1 coaching

Als je net met je praktijk als coach start, is het heel spannend om ook daadwerkelijk klanten te gaan helpen. Je zult twijfelen of je de dingen wel goed doet. Of je jouw klant wel echt het beste resultaat biedt. En of je wel kunt waarmaken wat je in gedachten hebt. Daarom is het heel belangrijk om jouw klanten goed te leren kennen. Dat kan het makkelijkste tijdens de individuele coachingsgesprekken. Dan is er immers alle tijd, aandacht en ruimte om door te vragen en in te spelen op de persoonlijke behoeften en wensen van de klant. 

2. Doe ervaring op met het werken met groepen

Als de individuele coaching goed loopt, kan het tijd worden voor de volgende stap. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Je kunt met groepen starten omdat dit je heel leuk lijkt om te doen. Maar ook uit meer praktische overwegingen, zoals in minder tijd meer mensen kunnen helpen. Dat is ook een prima reden om te gaan opschalen, zoals dat zo mooi heet 😉

 

Zeker als je nog niet vaak voor een groep hebt gestaan, is het heel belangrijk dat je deze stap niet overslaat. Het scheelt nogal of je 1 klant tegenover je hebt, of meerdere. Natuurlijk zit er ook weer verschil in een groep van 4 of een groep van 10. Daarom is het ook aan te raden om uit te proberen met wat voor groepsgrootte jij het best uit de voeten kunt. Wat elke groep in ieder geval anders maakt dan individuele coaching is de groepsdynamiek. Hoe reageren de deelnemers op elkaar? Hoe is hun houding en hun rol in de groep? Maar ook: hoe gedragen de deelnemers zich naar jou toe? Wat leren de deelnemers van elkaar en wat leren ze van jou? Hoe houd je de aandacht van alle deelnemers vast en hoe bereik je toch met alle deelnemers het gewenste eindresultaat? 

 

Dit zijn zomaar wat vragen waar je mee te maken krijgt, als je met groepen gaat werken. Het is niet de bedoeling om je daarmee af te schrikken. Dat zeker niet. Maar ik wil je hiermee wel laten inzien dat bij het werken met groepen heel wat meer dingen komen kijken dan bij de 1-op-1 coaching. Vandaar ook mijn dringende advies om hier ervaring in op te doen, voordat je alles wegzet in een online leeromgeving. Want je zult merken dat de manier waarop jij bijvoorbeeld jouw kennis in een groep deelt, anders kan zijn dan tijdens de individuele sessies. En zonder deze ervaring wordt het een hele grote uitdaging om dit op zo’n manier in een online leeromgeving te verwerken, dat ook daar het gewenste resultaat wordt behaald.

 

Het maakt trouwens hierbij niet perse uit of je live met groepen werkt of online. Natuurlijk zit daar verschil in, maar het belangrijkste is die groepservaring opdoen.

 

 

3. Verwerk je kennis en ervaring in een online leeromgeving

Als je eenmaal met groepen werkt, wil je waarschijnlijk niet anders meer 😉 Maar ook nu kan het moment komen, dat je weer wilt opschalen. Of omdat je jouw groepen niet meer goed in je agenda krijgt gepland, of omdat je graag meer wilt automatiseren. Of misschien wel omdat je niet gebonden wilt zijn aan het werken op locatie. Noem het maar, er zijn verschillende redenen om uiteindelijk een online leeromgeving in te richten. 

 

Doordat je eerst stap 1 en 2 hebt doorlopen, zit jouw manier van coachen je inmiddels in het bloed. Je kent jouw ideale klanten door en door en weet precies wat ze nodig hebben om dat eindresultaat te bereiken. Door al je ervaring weet je waar de knelpunten in het ontwikkelproces zitten van jouw klant. Op welke momenten heeft jouw klant het moeilijk, op welke momenten kan je klant zelfstandig stappen zetten? Ook weet je inmiddels welke informatie snel wordt opgepikt en welke kennis je vaker moet delen, voordat deze goed verwerkt en toegepast wordt. 

 

Dan ben je er echt aan toe om jouw groepstrainingen (deels) met behulp van een online leeromgeving aan te bieden. Je weet dan immers wat de valkuilen zijn en hoe je deze kunt ondervangen. Je weet hoe de groepsdynamiek kan werken en wat de kracht van een groep kan betekenen voor alle deelnemers. En dan is het natuurlijk geweldig als je op deze manier nog veel meer mensen kunt helpen met datgene waar jij goed in bent.

Ben jij al toe aan een volgende stap?

Als je nu deze 3 stappen op een rijtje zet, bij welke stap ben jij dan op dit moment? Zit jij in stap 1, stap 2 of stap 3? Of sta je op het punt om van de ene stap naar de volgende stap te gaan? Wil je dat met me delen? Ik waardeer het enorm als je in een reactie laat weten welke inzichten je uit dit blog haalt. En natuurlijk wat je herkent in deze stappen.