Een heldere aanpak zorgt voor een beter resultaat in je groepstraining

Een valkuil voor veel coaches is het delen van te veel kennis. Veel kennis delen lijkt waardevol, maar het werkt vaak averechts. Als de deelnemers door de hoeveelheid informatie door de bomen het bos niet meer zien, verliezen ze immers ook het zicht op het resultaat waar ze naar toe werken. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Jij als coach zult steeds moeten zorgen dat het pad naar het resultaat zichtbaar blijft. Dat wil niet zeggen dat de deelnemers al aan het begin van het programma helder moeten hebben wat het exacte eindresultaat is. Dat kan immers per deelnemer verschillen. Wel is het belangrijk dat ze de route helder hebben, zodat ze daar vertrouwen uit kunnen putten. Hoe je dat aanpakt, lees je in dit blog.

Begin bij het einde

Op het moment dat jij een training wilt gaan geven, denk je eerst na over wat je de deelnemers wilt leren. Wat is het eindresultaat dat je kunt garanderen? Huh, denk je nu misschien. Net zeg je nog dat het eindresultaat niet helder hoeft te zijn. En nu moet ik eerst over het eindresultaat nadenken? Ik zal je uitleggen wat ik bedoel. Stel je voor dat je mijn hulp wilt om vanuit je 1-op-1 traject een waardevolle groepstraining te ontwikkelen. Als je op mijn website kijkt naar het aanbod van dit programma, dan zie je dat ik daar het volgende resultaat garandeer. Aan het einde van dit programma heeft mijn klant een aantrekkelijke training heeft geschreven waarvan zijn/haar klanten gelukkig worden en waarbij ze de gewenste resultaten behalen. 

 

Dat durf ik voorhand te beloven, omdat ik weet dat ik dat waar kan maken. Dit resultaat geldt in principe voor al mijn klanten, mits ze natuurlijk alle stappen doorlopen, die ik hen uitleg. Hoe die training er uiteindelijk uit zal zien, dat kan per klant verschillen. De ene klant wil een 3-maandenprogramma maken. Een ander wil misschien een jaarprogramma ontwikkelen. Dat kan allemaal. Maar het eindresultaat blijft hetzelfde: een aantrekkelijke training, waar de klanten gelukkig van worden en resultaat mee behalen.

 

Dit eindresultaat dat jij dus te bieden hebt, dat moet van begin af aan duidelijk zijn. Want dat is immers het resultaat dat je verkoopt. Dit is waarom mensen klant bij jou worden en meedoen aan jouw training. 

Bepaal de route

Op het moment dat het eindresultaat duidelijk is, weet jij dus waar je met jouw groep naar toe moet werken. Nu ga je kijken welke stappen er voor nodig zijn om dat eindresultaat ook daadwerkelijk te bereiken. Vergelijk het met een knooppuntenroute. Als ik ga fietsen, stippel ik vaak een route uit aan de hand van het knooppuntennetwerk. Je hebt vast wel eens zo’n bordje (zie foto) gezien. Ik bedenk hoe lang ik ongeveer wil fietsen en hoeveel kilometer ik dan ongeveer af kan leggen. Vervolgens verbind ik de knooppunten met elkaar.  Bij ieder knooppunt dat ik toevoeg, zie ik hoe groot de totale afstand wordt. Op die manier kan ik checken of het haalbaar is om binnen de gewenste tijd mijn bestemming te bereiken.  

 

Zo werkt het ook met het uitstippelen van jouw training. Door van te voren een aantal knooppunten (lees: onderwerpen) te bepalen, zorg je voor een houvast. Let op dat je alleen die knooppunten / onderwerpen toevoegt, die nodig zijn om bij dat eindresultaat te komen. Op die manier voorkom je dat je overbodige kennis toevoegt, waarin jij en de deelnemers verdwalen.

Volg je plan

Op het moment dat jij de route hebt bepaald, hoef je alleen nog maar het plan te volgen. En ja, dat klinkt eenvoudiger dan het is. Want wat doe je op het moment dat een deelnemer met een vraag komt, die niet op je routekaart staat? Natuurlijk mag je die beantwoorden. Je zult echter merken dat je sneller zult terug grijpen naar je uitgestippelde plan, omdat je weet dat dit de beste route is naar het eindresultaat. Jouw plan is jouw reddingsboei. Deze kun je keer op keer pakken op het moment dat je weer dreigt af te dwalen. Want je weet immers dat je deze route zorgvuldig hebt bepaald om binnen een vastgestelde tijd het einddoel te halen. En dat zal niet lukken, als jij steeds van de route afwijkt. Dus hoe beter jij je plan volgt, hoe groter de kans op een beter resultaat.

Heb jij al een duidelijke route uitgestippeld?

Ik ben erg benieuwd of dit blog jou nieuwe inzichten heeft gegeven. Ga jij al op deze manier te werk? Of is het juist een eye-opener voor je om eerst het einddoel te bepalen en vanuit daar de route vast te stellen? Laat het me aub weten in een reactie.


Vind je het nog lastig om je eigen route uit te stippelen? Neem dan contact met me op om een gratis brainstormsessie te plannen. Dan gaan we een half uurtje (online) met elkaar in gesprek om te kijken welke route jij kunt ontwerpen voor jouw deelnemers.