Een online training maken: gelijk doen of niet? - Boeiende Trainingen

Een online training maken: gelijk doen of niet?

Heb jij als coach ook het idee dat je minstens 1 online training moet hebben om mee te tellen in coachland? Zit jij ook al een tijd te twijfelen of je een online training moet gaan maken? Dan heb ik nieuws voor je: dat is echt NIET nodig. Zeker als je een beginnende coach bent is het maken van een online training niet de beste keuze. 

 

In dit blog leg ik je uit waarom je als startende coach beter geen online training kunt maken. Ben je al wat langer coach en loopt je praktijk met individuele klanten goed? Dan kan het wel interessant zijn om een online training te overwegen. Ook dat licht ik toe in dit blog.

online training maken

Groeien naar een online training

Om een online training te kunnen maken, is het belangrijk dat je eerst input hebt om die training te ontwikkelen. Zonder onderwerpen heb je immers geen training. Die input kun je het beste halen uit jouw ervaring als coach. Met welke vragen komen mensen in jouw praktijk? Welke kennis deel je keer op keer opnieuw? Die ervaring opdoen gaat het eenvoudigst via individuele coaching. Het is immers makkelijker om steeds 1 klant te maken, dan direct een groep. In dit blog kun je nog eens teruglezen wat de slimste weg is naar een online (groeps)programma. 

 

Als je deze ervaring nog niet hebt, heb je dus ook geen input voor je training. Dat is voor mij de belangrijkste reden om te zeggen dat je dan ook beter geen online training kunt maken. Je kunt zelf wel denken dat je weet wat jouw klanten nodig hebben aan kennis. De praktijk wijst echter uit dat coaches vaak te ver vooruit denken in het overdragen van kennis. Hun klanten komen op een ander niveau in de praktijk dan ze verwachten, dus dan sluit de kennis die jij zelf in een training hebt gestopt, niet aan op hun behoefte. Als dat niet matcht, zul je ook je training niet verkopen. Dus leer eerst jouw ideale klant kennen en ontdek wat zijn/haar hulpvraag is. Zolang je dat niet duidelijk hebt, stop dan geen energie in het maken van een online training.

Wanneer wordt een online training interessant?

Als jouw praktijk lekker loopt en je regelmatig nieuwe klanten krijgt, komt er een moment waarop het lastig wordt om iedere klant nog in te plannen. Vaak merk je dan dat je afspraken begint te maken op tijdstippen dat je eigenlijk vrij had gepland of andere werkzaamheden in je praktijk had willen doen. Ook kan het zijn dat je sommige dingen bij het coachen niet meer zo leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan het keer op keer hetzelfde uit te moeten leggen. Als je deze signalen waarneemt, wordt het tijd om te kijken wat je in je praktijk kunt veranderen. Ik ben groot voorstander om dan eerst met groepen te gaan werken, voordat je zo’n online training gaat ontwikkelen. Maar je kunt dat ook combineren. De reden om eerst de stap naar groepen te maken is een hele simpele: werken met een groep is heel anders dan individuele coaching. Je hebt bijvoorbeeld te maken met de groepsdynamiek, maar ook met verdelen van je aandacht. Met name dit laatste is iets waar je ook mee te maken krijgt bij het maken van een online training. Want hoe zorg jij er voor dat iemand jouw lesmateriaal doorloopt, als je helemaal geen zicht hebt op wat hij of zij doet? Hoe zorg jij er voor dat bijvoorbeeld jouw video’s zo ingedeeld zijn, dat jouw klant de video van begin tot eind blijft kijken? De ervaring die je opdoet met het werken met groepen komt daar heel goed bij van pas. Daarom is mijn advies: start eerst met groepen. 

Een eerste stap naar een online training

Lijkt het hebben van een online training jouw echt het meest ideaal? Dan kun je overwegen om dit stap voor stap te integreren in je individuele coaching of groepstrajecten. Je kunt bijvoorbeeld over een bepaald onderwerp een video of document met uitleg maken, dat jouw klanten als extraatje ontvangen. Of je kunt een minitraining als weggever inzetten om klanten met jou kennis te laten maken. Denk bijvoorbeeld aan een 3-delige videoserie. Op deze manier kun je al wat content creëren, die je keer op keer kunt hergebruiken. In de tussentijd blijf je jouw klanten individueel coachen, zodat jij heel helder krijgt wat jouw klanten van jou willen leren. 

Mag ik jou iets vragen?

Welk inzicht neem je mee uit dit blog? Als je nu dit blog gelezen hebt, denk je dan nu anders over het moment waarop je een online training zou overwegen? Of kijk je hier misschien heel anders tegenaan? Ik zou het geweldig vinden als je dit in een reactie laat weten. 

 

Daarnaast wil ik je graag het volgende vragen: overweeg jij op dit moment al om een online training te maken? Wat houdt jou nog tegen om daar mee aan de slag te gaan, er vanuit gaande dat je al de nodige ervaring hebt met individuele coaching 😉 Wil je dat met mij delen? Stuur dan een mail naar irma@boeiendetrainingen.nl Ik ben heel benieuwd!