Je doel bereiken door het geven van groepstrainingen - Boeiende Trainingen

Je doel bereiken door het geven van groepstrainingen

Heb jij al enig idee hoeveel klanten jij het komende jaar gaat helpen door het geven van groepstrainingen? Om gericht te werk te gaan, is het slim om eerst een plan op te stellen. Zo ontdek je hoeveel trainingen je dit jaar wilt geven. Hoe je dat aanpakt, leg ik uit in dit blog aan de hand van de volgende 4 stappen:

  1. Wat zijn de uitgangspunten bij het bepalen van je doel?
  2. Hoe bepaal je je omzetdoel?
  3. Hoe bepaal je vervolgens het aantal groepstrainingen dat je wilt gaan geven?
  4. Waar moet je op letten bij het inplannen van de groepstrainingen?

Wat zijn de uitgangspunten bij het bepalen van je doel?

Deze eerste stap wordt vaak vergeten. Toch is het niet onbelangrijk om te weten binnen welke termijn jij jouw doel wilt behalen. Daarom raad ik je aan om eerst even na te denken over hoeveel maanden of weken je wilt werken tijdens het jaar. En hoeveel uur per week je dit wilt doen. Daarnaast is het verstandig om te checken of er nog andere factoren van invloed zijn op jouw werktijd. Denk bv aan gezondheidsissues (ik hoop het natuurlijk niet, maar dit kan een rol spelen), of misschien wel activiteiten van je partner of kinderen waar je rekening mee wilt houden.

Kleur op een kalender in wanneer je niet wilt of kunt werken. En kijk dan welke tijd je beschikbaar hebt om jouw doel te bereiken.

Hoe bepaal je jouw omzetdoel?

Het is heel verleidelijk om zomaar een doel te roepen dat je wilt bereiken. Alleen moet je je afvragen hoe groot de kans is dat je jouw doel haalt, als je niet weet waarop dat doel is gebaseerd.

Je kunt in eerste instantie afgaan op wat je omzet het afgelopen jaar was en dan wat hoger gaan zitten. Maar dat is natuurlijk niet erg concreet. Verstandiger is om te kijken naar:

  • de kosten die je verwacht, zowel zakelijk als privé (denk aan abonnementen, salaris, verzekeringen, huur, etc)
  • de investeringen die je wilt doen, bv. bijscholing, coaching etc
  • de wensen die je hebt

Als je dit allemaal bij elkaar optelt, weet je welke kosten je minimaal wilt terugverdienen.  Daar kun je nog een bedrag bovenop zetten voor de winst. En houd ook meteen rekening met de af te dragen btw en de inkomstenbelasting.

Op deze manier heb je een omzetdoel dat echt ergens op is gebaseerd. Dit doel kun je vervolgens delen door het aantal maanden dat je wilt werken en voila, je maanddoel is helder. En als je wilt, kun je dit nog verder terugbrengen naar een doel per week.

Hoe bepaal je vervolgens het aantal groepstrainingen dat je wilt geven

Dan komt nu het moment om te bepalen hoeveel groepstrainingen je wilt gaan geven het komende jaar. Kijk eerst naar je aanbod en bepaal de verhouding tussen bijvoorbeeld 1-op-1 coaching en groepstrainingen. Met deze verhouding kun je uitrekenen welke omzet je wilt halen met jouw groepstrainingen.

Een rekenvoorbeeld:

Stel dat je omzetdoel 40.000 euro is. Hiervan wil je 16.000 euro met individuele coaching bereiken en en 24.000 euro met groepstrainingen. Jouw tarief voor een groepstraining is 800 euro. Dan heb je 30 deelnemers nodig om die 24.000 euro om te kunnen zetten. (24.000 / 800 = 30).

Vervolgens bepaal je hoeveel deelnemers je in 1 groep wilt begeleiden. Dan weet je precies hoeveel groepstrainingen je moet opstarten gedurende het jaar met welk aantal deelnemers om jouw gewenst omzet te bereiken. Deze som zorgt er ook voor dat je kunt checken of dit haalbaar is.

Waar moet je op letten bij het inplannen van je trainingen?

Om te bepalen of het aantal groepstrainingen dat je wilt gaan geven haalbaar is, moet je o.a. rekening houden met:

  • de tijdsduur van jouw training
  • of je wel/geen trainingen gelijktijdig kunt aanbieden (of b. 2 groepen naast elkaar kunt begeleiden)
  • of je voldoende tijd hebt om deelnemers te werven
  • hoe dit uitkomt met de andere diensten die je aanbiedt
  • etc.

Want je kunt wel van alles willen, als je op voorhand al weet dat je in de knoop komt, dan kun je dit beter vooraf anders plannen. Zo kun je bijvoorbeeld voor een andere groepsgrootte gaan, of misschien wel je tarief aanpassen.

Welke inzichten haal jij uit dit blog?

Ik ben heel benieuwd of je door dit blog met andere ogen naar jouw jaarplan en doelen kijkt. Wil je me dat laten weten? Hopelijk geeft dit blog jou het inzicht en vertrouwen dat je door het geven van groepstrainingen een mooie omzet kunt realiseren.

Heb je vragen of wil je dat ik eens mee kijk naar jouw trainingsplannen voor de komende tijd, vraag dan hier een GRATIS brainstormsessie aan. In een online gesprek van maximaal 30 minuten denk ik met je mee over de training die je wilt aanbieden. Ik geef je minimaal 2 tips om deze training nog beter te krijgen. Zo kun je naast jouw 1-op-1 coaching meer mensen goed helpen in minder tijd met jouw groepstraining.