Jouw klanten zijn jouw leermeester

Wil jij vanuit jouw 1-op-1 coaching met groepen gaan werken? Vergeet dan jouw belangrijkste bron niet bij het samenstellen van je groepstraject: jouw klanten! De klanten die je individueel al met succes hebt mogen begeleiden, vormen een enorme bron aan inspiratie. Tenminste, als je de moeite er voor neemt om daar even bij stil te staan. In dit blog leg ik je uit wat deze klanten voor jou kunnen betekenen bij het samenstellen van een groepstraject.

Jouw klant als inspiratiebron

Op de eerste plaats vormen de klanten die bij jou een individueel coachingstraject hebben gevolgd, een enorme inspiratiebron. Ik raad je aan om eens een paar uur vrij te maken en de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:

 

  • Met welke vraag of met welk probleem is de klant in jouw praktijk gekomen?
  • Met welk resultaat heeft je klant de praktijk uiteindelijk weer verlaten?
  • Op welke manier hebben jullie dit eindresultaat bereikt?
  • Welke stappen heeft jouw klant gezet om dit eindresultaat te halen?
Door dit voor jezelf in kaart te brengen, krijg je inzicht in de vraagstukken waarmee jouw klanten bij jou aankloppen. Ook wordt op deze manier duidelijk waar jij de meeste mensen mee kunt helpen. En niet onbelangrijk: welk resultaat dit oplevert. 

Jouw klanten geven jou het inzicht waar jij goed in bent...

Jouw klant als tester

Met de input die je uit bovengenoemde vragen hebt gekregen, kun je gaan formuleren naar welk resultaat jij mensen kunt coachen. Ook kun je hierbij een stappenplan creëren, dat aangeeft welke route jouw klanten afleggen om van A naar B te komen. Vervolgens kun jij dit stappenplan gaan testen bij jouw huidige 1-op-1 klanten. Op deze manier kun je kijken wat werkt en wat niet. En bij hoeveel mensen iets werkt. Het is bijna onmogelijk om een traject te ontwerpen dat bij iedereen past. Maar als het voor 80% van de mensen werkt, is dat meer dan genoeg om ook bij een groep te gaan gebruiken. 

 

Als de testen zijn geslaagd, ben je klaar voor de volgende stap. Dan kun je dit stappenplan gaan verwerken in een groepstraject. Je weet dan immers voor welke doelgroep, voor welke vraagstukken jij de oplossing kunt bieden. 

Jouw klant als ambassadeur

Deze stap wordt vaak te weinig toegepast. Veel coaches vragen af en toe wel eens een recensie, maar jouw tevreden klant kan meer voor jou doen. Juist als je vanuit een 1-op-1 traject met groepen wilt gaan werken, is het slim om jouw klant bewust als ambassadeur in te zetten. Niet alleen om hen te vragen om jouw groepstraject voor jou te promoten, maar ook om te testen of jouw boodschap helder is. Dus breng jouw klanten op de hoogte dat het traject dat zij bij jouw gevolgd hebben, nu ook in een groepsvorm beschikbaar komt. Vraag jouw klanten of zij kort kunnen vertellen, wat dit traject voor hen heeft betekend. Wat hebben ze geleerd? Waarom zouden mensen bij jou moeten aansluiten? 

 

Door te vragen of zij dit een keer aan jou willen vertellen, krijg jij een beeld of jouw verhaal wel duidelijk is. En dan heb je de mogelijkheid om dat bij te schaven, als dit nodig is. Op deze manier kun jij er dus voor zorgen, dat jouw ambassadeurs het juiste verhaal vertellen aan anderen. En je begrijpt natuurlijk wel, dat hoe meer mensen er positief over jou praten, hoe meer jij als expert wordt gezien. En dat maakt het weer een stuk makkelijker om aan deelnemers voor jouw groepstraject te komen!

Zie jij jouw klanten ook als jouw leermeester?

Ik ben heel benieuwd wat jouw belangrijkste inzicht is na het lezen van dit blog. Zijn jouw klanten ook jouw leermeester? Of maak je nog te weinig gebruik van deze inspiratiebron? Laat je het me weten in een reactie? 

 

Wil je meer tips over hoe jij vanuit jouw 1-op-1 trajecten met groepen kunt starten? En hoe je daarbij gebruik kunt maken van al je ervaring bij het individuele coachen? Vraag dan hier een gratis brainstormsessie aan. In een (online) gesprek van maximaal 30 minuten kun jij je vragen stellen. Ook denk ik met jou mee welke volgende stap jij kunt zetten om vanuit de 1-op-1 coaching met groepen te gaan werken. 

2 thoughts on “Jouw klanten zijn jouw leermeester

    1. Bedankt voor je reactie Chantal. Dit laatste wordt vaak vergeten, maar is zeker de moeite waard om mee te nemen.

Comments are closed.