Van stappenplan naar workshop - Boeiende Trainingen

Van stappenplan naar workshop

Je hebt je eigen stappenplan helder. Keer op keer begeleid je naar tevredenheid jouw klanten van A naar B in een x aantal stappen. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren:

  1. Je wilt nog meer klanten 1-op-1 helpen, dus je gaat een workshop geven om meer klanten in je praktijk te krijgen
  2. Je hebt inmiddels zoveel klanten in je praktijk, dat je niet meer weet hoe je iedereen 1-op-1 kunt begeleiden. Je overweegt om een groepstraject op te zetten, maar weet niet goed hoe je daar dezelfde waarde en persoonlijke aandacht kunt geven als bij de individuele sessies.

Afbeelding: www.pixabay.com

Dit blog richt zich op de coaches die in de eerste groep vallen. Herken jij je juist in de 2e groep. lees dan vooral ook door. De basis die ik hier deel, kun je zeker ook gebruiken bij het opzetten van een groepstraject. Een volgende keer deel ik daar meer over.

Jouw stappenplan als uitgangspunt

Er is een reden dat je voor de stappen in jouw stappenplan hebt gekozen. Dit zijn jouw belangrijkste onderwerpen om het gewenste resultaat te bereiken. Jouw weg om jouw klant van A naar B te helpen. Doordat je deze stappen keer op keer in de individuele coaching hebt gebruikt, weet je dat dit werkt. En het is natuurlijk belangrijk om dat te delen! Maak daarom gebruik van jouw stappenplan, als je een workshop wilt geven.

Welk onderwerp kies je?

Het grote voordeel van het hebben van een stappenplan is dat je altijd een onderwerp voor je workshop hebt. Je hoeft dus niet meer op zoek naar inspiratie 😉 Elke stap is namelijk een onderwerp dat je kunt uitwerken tot workshop. De vraag is nu alleen, ga je een workshop geven waarbij je alle stappen benoemt, of ga je 1 stap gebruiken als hoofdthema voor je workshop? Het zijn beide goede opties met voor- en nadelen. Kijk welke voordelen voor jou het belangrijkste zijn en kies. Een volgende keer kun je altijd weer een andere keuze maken.

Elke stap is in principe geschikt als onderwerp. Dus je kunt de ene keer stap 1 uitdiepen en een volgende keer stap 4. Het is aan jou om te bepalen op welk onderwerp jouw deelnemers zullen aanhaken. Vaak blijkt dit ook een kwestie van uitproberen, dus geef niet gelijk op, als je de eerste keer maar 3 deelnemers hebt.

Voor- en nadelen van het hele stappenplan bespreken

Het hele stappenplan bespreken heeft als voordeel dat je in 1 keer een logische volgorde hebt van alle onderwerpen. Elke stap is immers een onderwerp en jouw stappenplan staat vast. Je hebt de volgorde dus al eens bepaald. Die kun je tijdens je workshop blindelings volgen en voila, de opzet van je workshop staat.

Een groot nadeel is echter, dat het moeilijk is om op de vlakte te blijven. Je moet echt keuzes maken over wat je wel en niet vertelt over elke stap. Geef voldoende waarde, maar zorg er ook voor dat je deelnemers nog klant willen worden.

Voor- en nadelen van een enkele stap bespreken

Slechts 1 stap bespreken zorgt er voor dat je wat meer de diepte in kunt gaan. Dat zorgt ervoor dat je op een eenvoudige manier jouw expertstatus kunt laten zien.

Een nadeel kan zijn dat je gelijk zo de diepte induikt, dat de deelnemers overweldigd raken. Dan schrik je hen af op het moment dat je aangeeft dat dit nog maar 1 stap is die genomen moet worden en dat er nog x aantal andere stappen zijn.

Balans is dus bij beide keuzes het toverwoord 😉

 

Wat kies jij?

Kies jij voor het bespreken van het hele stappenplan, of ga je voor 1 stap? Wat je ook kiest, houd goed voor ogen wat jouw doel is met deze workshop. Meestal zal dat doel bestaan uit een kennisdoel en een bedrijfsdoel.

Het kennisdoel is de boodschap die je wilt overdragen. Welke boodschap wil je de deelnemers mee naar huis geven? Het bedrijfsdoel is datgene wat je wilt bereiken met jouw workshop. Waarschijnlijk zal dat zijn, dat je een aantal nieuwe klanten wilt werven.

Houd deze doelen steeds voor ogen bij het maken van jouw keuze. Op welke manier kun jij jouw doelen bereiken? Welke kennis moet je daar voor delen?

Ik hoor graag van jou waar jouw voorkeur naar uit gaat. Vind je het lastig om een keuze te maken? Of ben je nog niet helemaal overtuigd van jouw stappenplan om dat hier voor in te zetten? Vraag dan een gratis brainstormsessie aan. In ongeveer 20 minuten denk ik met je mee, zodat je daarna de eerste stap kunt zetten naar het geven van jouw workshop.