Waarom is kennis delen zo belangrijk? - Boeiende Trainingen

Waarom is kennis delen zo belangrijk?

Zie jij op dit moment vooral veel aanbod voorbij komen op Social Media, of wordt er vooral veel kennis gedeeld? Ik heb deze week verschillende klanten en collega’s gesproken, die zich vooral overweldigd voelen door het aanbod momenteel. De vraag komt dan op:

Moet ik kennis delen, of ook een aanbod doen?

Ik wil graag mijn visie met jou delen. Je weet natuurlijk dat ik er van hou om kennis te delen, om workshops te geven. De reden daarvan is, dat ik zelf in het verleden dringend om bepaalde kennis verlegen zat, maar die niet kon vinden. Gevolg was dat ik een aantal jaren met letterlijk meer pijn heb rondgelopen dan nodig was. Puur en alleen omdat ik niet wist welke mogelijkheden er voor mij waren om die pijn te verminderen. Let wel, ik praat over een tijdsbestek van ruim 25 jaar geleden, toen internet nog in opkomst was. Google bestond op dat moment nog niet eens 😉

Eerst kennis delen

Omdat ik destijds zo om kennis verlegen zat, vind ik het heel belangrijk dat jij als coach nu wel aan de wereld laat weten, dat jij er bent. Dat op die manier andere mensen een hoop ellende bespaard blijft. Zodat mensen die hulp nodig hebben, weten dat jij bestaat. Dat er een oplossing is voor hun probleem. Laat daarom weten op welk gebied jouw expertise ligt. Welke hulp kun jij bieden, aan wie en voor welk probleem? Belangrijker nog: wat is het resultaat dat jij kunt bieden? Laat dat weten met een persoonlijke noot. Dus deel niet alleen een algemeen internetartikel. Geef jouw visie daarop.

Plant zaadjes

Snap je waarom ik het zo belangrijk vindt dat jij jouw boodschap blijft delen? Zelfs in het huidige berichtengeweld op Social Media? Je zult zien dat als je consequent jouw boodschap blijft delen, dat je hiermee zaadjes plant. Of je daarbij wel of geen aanbod doet, is aan jou. Hoe snel wil je oogsten? Door jouw kennis te blijven delen, blijf je in contact met jouw doelgroep. Je kunt hierdoor ontdekken waar hun behoefte ligt op dit moment. Hebben ze voldoende aan jouw inspiratie, of willen ze concretere hulp. VRAAG HET! En reageer op hun vraag. Belangrijk hierbij is wel dat je ALTIJD uitnodigt tot interactie.

Afbeelding van congerdesign via Pixabay

Deel kennis op een manier die bij jou past

Een workshop of training geven is natuurlijk een manier om jouw kennis met een groep deelnemers tegelijk te delen. Dat is echter voor veel coaches best wel een stap. Kies daarom een manier die bij jou past. Groei vanuit daar verder. Je kunt dus ook gewoon tarten met kennis delen door middel van berichten of video’s op Social Media, via blogs, of door het delen van een e-book. Alle kennis die je nu deelt, kun je op een later moment gebruiken of verwerken in een workshop.

De kern van mijn boodschap

De mensen moeten jou eerst leren kennen, voordat ze klant worden. Je hebt vast wel eens gehoord van de KNOW-LIKE-TRUST-factor. Ofwel: mensen moeten je leren kennen, leuk gaan vinden en vertrouwen. Dat krijg je alleen voor elkaar door waardevolle kennis te delen. Niet door direct een aanbod de wereld in te slingeren. Dus begin bij het begin. DEEL KENNIS, zodat jouw doelgroep de kans krijgt om jou te leren kennen.

Ik hoor graag hoe jij hier tegenaan kijkt. Stuur je reactie naar irma@boeiendetrainingen.nl .