Weet jij precies wie jij wilt en kunt helpen? - Boeiende Trainingen

Weet jij precies wie jij wilt en kunt helpen?

Als coach wil je zoveel mogelijk mensen helpen. Althans, als ik afga op de vele gesprekken die ik met coaches heb gevoerd, dan is dit iets wat ik vaak terug hoor. Sterker nog, veel coaches willen iedereen helpen. Alleen, dat werkt niet. Juist als je iedereen wilt helpen, help je waarschijnlijk minder mensen dan je zou willen. Hoe komt dit nou en wat kun je daar aan doen?

Willen en kunnen is niet hetzelfde

Het is mogelijk dat je iedereen wilt helpen. Alleen, dat gaat je niet lukken. Ook jij hebt maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. Dus het wordt praktisch gezien al gewoon onmogelijk om iedereen te helpen. Bovendien, als je iets verder kijkt, wil je ook niet echt iedereen helpen. Als ik terugkijk op de klanten die ik heb mogen helpen, word ik van de ene klant blijer dan van de andere. Zeker in het begin toen ik pas als zelfstandige werkte. Toen was ik zo blij met iedere klant, dat ik ook echt iedereen als klant accepteerde. Dat is nu wel anders. Ik weet steeds beter van wat voor soort klanten ik blij word. En die help ik het liefst!

 

 

Dat brengt me ook bij het stukje kunnen. Je kunt niet iedere klant helpen. En daar moet je ook eerlijk in zijn. Soms is iemand beter af bij een collega met een bepaald specialisme. Hoe beter jij afbakent wat je wel en niet kunt, hoe meer jij ook als expert wordt gezien. Want als jij steeds klanten op een bepaald onderdeel helpt en daar goede resultaten in behaalt, wordt dat zichtbaar. En zoals jij klanten naar collega’s doorverwijst, zullen zij ook klanten naar jou gaan doorverwijzen, als tenminste duidelijk is, wat jouw expertise is. 

 

 

Zo heb ik laatst iemand naar een collega verwezen, omdat deze persoon echt aan de slag wilde met het inrichten van een online leeromgeving. Als het gaat om puur lessen te ontwikkelen voor in zo’n omgeving, kan ik daar bij helpen. Maar er zijn collega’s die veel beter weten dan ik, wat er in een online leeromgeving mogelijk is aan werkvormen, technische snufjes etcetera. Daar ben ik geen expert in, los van de techniek waar ik van gruwel 😉 Mijn kracht ligt juist in de stap daarvoor, in het maken van de stappenplannen, het bepalen van de inhoud van een training.

 

 

Daarom ook aan jou nu de vraag: Wie wil jij en wie kun jij helpen?

Heb jij dit voor jezelf helemaal helder?

Om jou te helpen om duidelijk te krijgen wie jij wilt en kunt helpen, raad ik je aan om het volgende eens voor jezelf op papier te zetten:

 

Een omschrijving van jouw laatste 5 klanten. En kijk eens naar de overeenkomsten en verschillen. Wat vond je leuk aan iedere klant? Waarom vond je dat leuk, waarom sprak jou dat aan? Wat vond je minder leuk aan iedere klant? Wat was daar de reden van? Hadden deze klanten bepaalde karaktereigenschappen, waar jij je in herkent, of die jou erg aan spreken? Welke dan?

 

Daar op aansluitend kun je ook kijken met welke hulpvraag deze klanten bij jou kwamen. Was dat steeds een vergelijkbare vraag? Of juist heel verschillend? Heb je iedere klant even goed kunnen helpen? Wat waren de resultaten die bereikt zijn? Had je achteraf gezien misschien beter kunnen doorverwijzen?

 

Ga op deze manier maar eens je eigen droomklant ontwerpen. En wees niet verbaasd als je overeenkomsten met jezelf ontdekt 😉

Dit is echt heel belangrijk om te doen, als jij met groepen wilt gaan werken. Als je namelijk teveel verschillende mensen in je groep krijgt (en dan bedoel ik vooral qua hulpvraag), dan kun je nooit met alle klanten in de groep de gewenste resultaten bereiken. Dus durf voor jezelf dit helder te maken en hierop te selecteren.

 

Vraag een gratis brainstormsessie aan als je graag wat hulp wilt

Vind je het nog lastig om op deze manier te inventariseren met wie jij het liefst wilt werken in een groep? Pak dan deze kans en vraag een gratis brainstormsessie aan. In ongeveer een half uurtje kijk en denk ik met je mee en geef ik jou een aantal waardevolle tips, waarmee jij weer een volgende stap kunt zetten richting een succesvolle groepstraining.