Zit jouw doelgroep ook niet op groepen te wachten? - Boeiende Trainingen

Zit jouw doelgroep ook niet op groepen te wachten?

Is dat wel echt zo? Of maak jij dat er van?

Regelmatig spreek ik coaches die de overtuiging hebben dat hun doelgroep niet op groepen zit te wachten. Zelf zouden ze juist heel graag met groepen gaan werken, althans, dat zeggen ze. Toch durven ze om een of andere reden de stap niet te zetten. Hun doelgroep wordt dan als excuus gebruikt. Of beter gezegd: de problematiek van hun doelgroep wordt als excuus gebruikt.

Zeg eens eerlijk: heb je al wel eens aan jouw doelgroep gevraagd of ze ook begeleiding in een groep willen hebben? Wat was het antwoord op deze vraag?

In dit blog laat ik je zien hoe je eenvoudig kunt achterhalen of jij jouw kennis ook in een groep kunt aanbieden, ook als het om persoonlijke problemen van de klant gaat.

Met welke vragen komt jouw klant bij jou?

Als coach werk je vaak 1-op-1 met mensen. Iedere persoon is uniek en vraagt een stukje persoonlijke coaching. Toch is het de moeite waard om eens je intakeformulieren door te spitten. Kijk maar eens naar de hulpvraag waarmee jij benaderd bent. Dat is ongetwijfeld een feest van herkenning. Natuurlijk, de vraag is waarschijnlijk niet bij iedereen precies hetzelfde geformuleerd. Maar ik durf de inschatting wel te maken, dat het gros van jouw klanten op zoek is naar een vergelijkbaar resultaat. Anders zouden ze immers wel een andere coach gezocht hebben.

Dat wil dus zeggen, dat jij in jouw begeleiding ook vaak dezelfde stappen (of dezelfde methode) zult toepassen om het gewenste resultaat te bereiken. Voila, dit kun je dus ook met een groep doen. Alleen doorloop je dan met een groep de stappen in plaats van met iedere klant individueel.

Persoonlijke problemen zijn niet geschikt voor groepsbijeenkomsten

Daar ben ik het niet mee eens. Juist als je iets heftigs hebt meegemaakt, kan het juist heel troostend en steunend zijn om in een groep te zitten. De herkenbaarheid van anderen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt, hun steun. Dat is onbetaalbaar en iets wat je zelfs als coach niet altijd kunt bieden (tenzij je ervaringsdeskundige bent). En wat denk je van het leereffect? Dat je van lotgenoten hoort hoe zij bepaalde dingen hebben ervaren en hoe zij er mee omgaan. Dat is echt het grootste pluspunt van een groepstraject.

Wel ben ik het er mee eens, dat je goed moet kijken in welk stadium van het proces iemand zit. Dus mogelijk is eerst een stuk individuele coaching beter, voordat iemand aan een groep deelneemt. Daarvoor heb je natuurlijk ook een intake. Maar je kunt dus vanaf nu niet zomaar meer zeggen: Mijn doelgroep zit niet op groepen te wachten.

Groepscoaching sluit individuele coaching niet uit

Als laatste wil ik hier aan toevoegen, dat groepscoaching niet alleen maar uit groepsbijeenkomsten hoeft te bestaan. Naast een aantal gezamenlijke momenten kun je altijd nog, indien dit nodig of gewenst is, een stukje individuele coaching extra aanbieden. Op die manier blijft er ruimte voor de deelnemers om hele persoonlijke of specifieke dingen alleen met jou als coach te bespreken. Dus ook dat is geen reden om niet met groepen te gaan werken.

Welk inzicht is voor jou nu het meest waardevol?

Ik ben erg benieuwd of dit blog jou nieuwe inzichten heeft gegeven. Wil je me dit laten weten? Ik hoor graag van je of jij punten uit dit stuk herkent als belemmering om te starten met groepen. En natuurlijk of je hier nu anders tegenaan begint te kijken. Mail je reactie gerust naar irma@boeiendetrainingen.nl 

En heb je nog andere vragen, of heb je nog andere twijfels of het werken met groepen wel bij jou en jouw doelgroep past? Neem dan ook contact met me op. Dan plannen we een gratis brainstormsessie om samen te ontdekken of dit voor jou het geschikte moment is om met groepen te gaan werken.